904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar,2023
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD Tel. 0705-911 917
PORSCHE 550 ”DEAN”SPYDER REPRODUKTION Porsche 356 hade använts i biltävlingar från första stund, men den lilla sportbilen var inte avsedd för seriös racing. Porsche 550 blev märkets första renodlade tävlingsbil och cirka 100 bilar tillverkades. Tekniken hämtades till stor del från 356:an, men motorn placerades i mitten för att ge bättre viktfördelning och vägegenskaper. Den nya motorn, kallad Typ 547, var på 1498 ccm, hade dubbla överliggande kamaxlar, dubbeltändning och torrsumpsmörjning. Det var den första ”riktiga” Porsche- motorn som inte baserades på en Volkswagen-konstruktion. Den utvecklade 110 hk från början för att sedan få en effekt på cirka 130 hk. Porsche 550 var mycket framgångsrik i internationella mästerskap . Bilens främsta egenskap var dess imponerande tillförlitlighet. Porsche vann 1,5- litersklassen i Carrera Panamericana 1953 och 1954. Mest imponerande var insatsen 1954, man slutade trea respektive fyra totalt, slagna endast av Ferraris betydligt större fabriksbilar. Porsche 550 Spyder är även känd som den biltyp som James Dean dödskraschade i den 30 september 1955 på en motorväg utanför området Cholame i Kalifornien, cirka 220 kilometer söder om San Francisco, vid blott 24 års ålder. Tekniska data denna bil 4 cyl. 1,6 l boxermotor med dubbla förgasare Effekt:90 Hk 4-växlad växellåda, trumbromsar fram och bak. Tomvikt ca 590 kg
Lasse Jönsson Klassiska Bilar
Kontakt
KARLSTAD, SWEDEN
Classic
904gts.se
904gts.se
© Lasse Jönsson Klassiska Bilar, 2019
Kontakt
PORSCHE 550 ”DEAN”SPYDER” REPRODUKTION Porsche 356 hade använts i biltävlingar från första stund, men den lilla sportbilen var inte avsedd för seriös racing. Porsche 550 blev märkets första renodlade tävlingsbil och cirka 100 bilar tillverkades. Tekniken hämtades till stor del från 356:an, men motorn placerades i mitten för att ge bättre viktfördelning och vägegenskaper. Den nya motorn, kallad Typ 547, var på 1498 ccm, hade dubbla överliggande kamaxlar, dubbeltändning och torrsumpsmörjning. Det var den första ”riktiga” Porsche-motorn som inte baserades på en Volkswagen-konstruktion. Den utvecklade 110 hk från början för att sedan få en effekt på cirka 130 hk. Porsche 550 var mycket framgångsrik i internationella mästerskap . Bilens främsta egenskap var dess imponerande tillförlitlighet. Porsche vann 1,5- litersklassen i Carrera Panamericana 1953 och 1954. Mest imponerande var insatsen 1954, man slutade trea respektive fyra totalt, slagna endast av Ferraris betydligt större fabriksbilar. Porsche 550 Spyder är även känd som den biltyp som James Dean dödskraschade i den 30 september 1955 på en motorväg utanför området Cholame i Kalifornien, cirka 220 kilometer söder om San Francisco, vid blott 24 års ålder. Tekniska data denna bil 4 cyl. 1,6 l boxermotor med dubbla förgasare Effekt:90 Hk 4-växlad växellåda, trumbromsar fram och bak. Tomvikt ca 590 kg
Lasse Jönsson Klassiska Bilar AB Norra Infarten 72 654 65 KARLSTAD 0705-911 917
Kontakt
Lasse Jönsson Klassiska Bilar KARLSTAD, SWEDEN